De belangrijkste verandering die jij waarschijnlijk zult ervaren als je op een elektrische auto (EV) overstapt, is dat jij de auto nu moet opladen in plaats van te gaan tanken. Maar hoe werkt dit en hoe lang duurt het om de EV op te kunnen laden?
Als jij jouw nieuwe elektrische auto (of plug-in hybride) thuis kunt opladen, dan profiteer je van het dubbele voordeel van de handigste en goedkoopste manier om deze auto op te kunnen laden. Thuis een EV opladen is immers veel goedkoper dan te tanken voor een traditionele benzine- of dieselauto.
Het is evenzo een stuk handiger en vrijwel zeker goedkoper dan de openbare oplaadpunten. Tenzij je natuurlijk constant van gratis oplaadpunten gebruik kunt gebruiken zoals bij de supermarkt Lidl.
Drie verschillende manieren van opladen
Om te beginnen kun jij de accu van een elektrische auto op drie verschillende manieren opladen. Dit kan met een standaard stopcontact (wisselstroom), met een speciaal EV oplaadpunt (wisselstroom) of met een snellader (gelijkstroom).
Je kunt een EV dus inderdaad op een gewoon stopcontact aansluiten. Maar dit is iets dat je liever niet wilt doen. De aansluiting op een normaal 2,4 kW driepolig stopcontact houdt namelijk in dat je tegen zeer, zeer lange oplaadtijden moet aankijken.
Iets dat, afhankelijk van de auto, wel 35 uur kan bedragen. Dat is (bijna) een hele werkweek aan uren om enkel je batterijen op te laden. Het brengt daarnaast, in verband met oververhitting aan de kant van de wandcontactdoos, alsook een brandgevaar met zich mee.
De beste laadpaal voor thuis bepalen
Via de volgende link kun je de beste laadpaal voor thuis bepalen. Hieronder vertellen we jou echter nog even wat extra informatie over de mogelijkheden.
Eén ding is essentieel bij alle keuzes die je maakt. Of jij jouw EV nu thuis, op het werk of aan een openbaar laadstation wilt opladen: het stopcontact van dit laadstation moet absoluut bij het aansluitpunt op je auto passen.
In Europa is de type 2 AC oplader, een driefasige stekker, de standaard en de meeste laadstations beschikken over zo’n type 2 stopcontact. Maar let op, sommige laadpalen hebben enkel een vaste kabel.
Dat is heel handig omdat je dan geen extra kabel meer in je voertuig hoeft mee te slepen. Houd er echter wel rekening mee dat als jij je auto bij een openbare laadpaal met een vast snoer oplaadt, je zonder meer eerst moet controleren of het aangesloten snoer wel in de aansluiting van je auto past.
De juiste stroomvoorziening voor thuis opladen
Het is een stuk plezieriger om dit opladen thuis te doen, mits de woonomgeving dit toestaat. Je hebt hier een zogenaamde off-road parkeermogelijkheid voor nodig, zoals een oprit of garage. Dit omdat je er gemakkelijk de juiste stroomvoorziening wilt kunnen krijgen.
Je hebt hiervoor een speciale laadpaal of wallbox voor nodig. Om geld op de oplader te kunnen besparen, zou je een lager vermogen kunnen kiezen (zoals 3,6 kW). Het duurt dan echter toch nog wat langer om je auto op te laden.
Het is beter om voor een wat snellere oplader te kiezen. Want als jij je auto namelijk met een stroomlading van 11 of 22 kW kan voeden, dan is het mogelijk om je laadtijden aangenaam te versnellen. Denk hierbij aan laadtijden tussen de 2 en 5 uur. Je hebt hier dan veelal een speciale stroomvoorziening met een driefasige verbinding voor nodig.
Een eenfasige of driefasige aansluiting
De meeste huizen beschikken over een zogenaamde eenfasige aansluiting, maar sommige moderne panden of bedrijven hebben direct al zo’n driefasige aansluiting. Deze kunnen wallboxen of laadpalen van 11 kW of zelfs 22 kW ondersteunen, maar dit is zeldzaam voor een normaal gezinshuis. Zo’n aangepaste aansluiting moet dan apart door een elektricien aangelegd worden.
Je kunt meestal zelf wel even controleren of jouw woning over een driefasige voeding beschikt. Dit kan je aan het aantal 100A zekeringen in jouw zekeringenkast zien. Als er eentje is, dan heb je een enkelfasige voeding. Als er drie zijn, dan heb je driefasige voeding. Lees hier ook meer over het verschil tussen 1-fase en 3-fase.
Voor meer over duurzaae mobiliteit, klik hier
Geef een reactie